×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Arbetet med både fordon och bana fortsatte under december 2020. Tyvärr har vi på grund av pågående pandemi inte kunnat genomföra några resor eller större åtgärder, men utomhusaktiviteter som slipersbyten eller inomhusaktiviteter i verkstaden har visat sig fungera bra.

Arbetet med ångloket Np 3050 går sakta framåt. Hjulaxlarna har sänts till en extern verkstad i Meiningen, Tyskland och där har man nu påbörjat renoveringsarbetet. Verkstaden konstaterade att det är möjligt att svarva respektive axels hjulring en gång, men sedan finns inte någon svarvmån kvar. Det är dock möjligt att svarva axlarna till en nivå som är inom toleranserna. Koppelstångstapparna på hjulen är dock för dåliga för att svarvas och här måste nya gjutas, därefter kommer lagren i koppelstängerna att behöva justeras efter de nya tapparna!

November 2020 präglades såklart av Coronarestriktionerna och under månaden togs beslutet att inte genomföra våra klassiska Tomtetåg till Verkebäck. De årliga resorna till Köpenhamn i samarbete med SJ AB fick också ställas in, eftersom det med nuvarande smittskyddsrekommendationer inte gör det praktiskt möjligt att anordna några resor för allmänheten just nu. 

Istället fick medlemmarna i Tjustbygdens Järnvägsförening ägna sig åt såväl fordonsreparationer och att ta hand om vår egen bana mellan Hultsfred och Västervik. Arbetet med renoveringen av rälsbussen YBo5p 893 fortsatte i oförminskad takt med utbyte av rostskadad plåt, slipning och målning av olika trälister och innertak. Ute på banan pågick slipersbyte nästan varje helg och även några enstaka vardagar. I november har man koncentrerat insatserna från Jenny och vidare förbi Rödsle och E22-bron ner mot Mossvik. Vidare pågick inkörning av gamla utbytta sliprar som mellanlagras i Tuna innan de körs vidare till destruktion.

Vi passade också på att ta fram en kalender för 2021, med motiv från Smalspårsarkivet. Den fick en strykande åtgång och ett tresiffrigt antal beställningar gick iväg till tryckeriet.

På ångloksfronten står det just nu ganska stilla. Hjulaxlarna till ångloket SÖJ 6 är i Meiningen i Tyskland för svarvning av hjul, slipning av vevstakstappar och renovering av lagerbanor. När hjulaxlarna kommer tillbaka från Meiningen så kan vi så smått börja plocka ihop loket igen.

Under November revs också ett plåtskjul i Norrköping, skjulet har tidigare varit förråd och är av samma typ som de plåtskjul som användes för förvaring av beredskapslok. 

Under oktober går verksamheten ner lite i och med att vi inte kör så mycket trafik, men några enstaka chartertåg har trots allt letat sig ut på spåren även under oktober.  Hösten är också tid för underhåll av fordon och bana och här följer ett bildsvep av vad som hänt sedan sist. Under oktober har vi fortsatt arbetet med rälsbussen YBo5p 893 och antalet bytta sliprar börjar närma sig 3000 stycken för i år. Dessutom har vi haft besök av den nya landshövdingen i Kalmar län. 

Oktober och november är normalt en månad då verksamheten minskar i omfattning, men en hel del har trots allt hänt längs med banan och i verkstäderna.

Den 26-27 september var det arbetshelg i vår verkstad och här kommer ett bildsvep från dessa två dagar. Som vanligt var det full fart på flera platser, men mest arbete skedde på YBo5p 893 och 883. Signalavdelningen och Banavdelningen var så klart i farten och förberedde en ny vägskyddskur samt bytte sliprar.