Tjustbygdens Sparbank investerar för framtiden i den historiska smalspårsjärnvägen
Utan en stor mängd ideellt arbete så skulle Sveriges mest kända smalspåriga järnväg inte finnas. Varje år är det tusentals resenärer som får möjlighet att resa med de små gulorangea rälsbussarna mellan Västervik och Hultsfred tack vare föreningsmedlemmarnas entusiasm och hårda arbete. Tjustbygdens Sparbank väljer nu att investera fem miljoner kronor i två projekt som ska göra det enklare för tågen att rulla även i framtiden.
Projekten hör samman och har som syfte att förenkla arbetet med spåret. Detta sker genom inköp av en spårriktare och en fortsatt utbyggnad av vagnhallen vid lokstallarna. Projekten beviljas fem miljoner kronor av Tjustbygdens Sparbank. Den första utbyggnaden av vagnhallen, som nyligen stod klar, beviljades 2019 1,6 miljoner kronor.
”En av våra största utmaningar i bevarandet av vår järnväg är möjligheten att ha ett bra spårläge. Spårläget är enkelt förklarat spårets läge i både höjd- och sidled och är avgörande för hur fort vi kan köra men även komforten för våra passagerare och inte minst slitaget på våra fordon, säger Daniel Niklasson banansvarig hos Förvaltnings AB Smålandsbanan, FAS, som äger järnvägen mellan Västervik och Hultsfred. ”Som den längsta museibanan i landet är spårlägesjusteringen en utmaning då den är tidskrävande och kräver många personer samtidigt som den är ansträngande och fysiskt krävande”.
”Genom bidragen på först 1,6 miljoner, och nu ytterligare 1,5 miljoner kronor till vagnhallen kan vi få stora delar av våra historiska fordon under tak, säger Mikael Lövstedt ordförande i Tjustbygdens Järnvägsförening som driver trafiken på järnvägen. ”I hallen får vi även möjlighet till att skapa en särskild plats där vi kan lyfta fordonen med fordonslyftar på ett enkelt och säkert sätt.”
"Smalspåret är en del av bygdens kulturarv som tack vare föreningens medlemmar hålls vid liv, så vi som bor här och våra besökare kan få en upplevelse utöver det vanliga. Vi på Sparbanken är stolta att vi kan bidra till att underhåll av vagnar och spår både minskar och blir enklare framöver. Vi hoppas att de gulorangea rälsbussarna, som är den del av bygdens identitet, ska tuffa lång tid framöver säger Lotti Jilsmo, som är verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Tjustbygden.
Maskinen kommer att kosta i storleksordningen 10 miljoner kronor vilket innefattar inköp, upprustning samt anpassning till smalspårsjärnvägens 891 mm spårvidd. I dagsläget går FAS tillsammans med leverantören igenom vilka åtgärder som ska göras på maskinen innan leverans varvid en helt exakt siffra på inköpet inte är helt klar. Utöver Tjustbygdens Sparbank bidrar Kulturrådet, Riksantikvarieämbetet samt länsstyrelsen till finansieringen. Närmare tre miljoner kronor kommer att finansieras via gåvor och bidrag från medlemmar och andra intresserade. Mer än halva summan av de insamlade medlen är redan klara. Spårriktaren beräknas kunna vara på plats till nästa sommar. Föreningen Gotlandståget har även de bidragit till finansieringen och kommer därmed kunna nyttja spårriktaren på sin bana på Gotland.
Vagnhallsprojektet kommer att påbörjas under hösten och innebär att den pågående byggnationen av vagnhallen utökas med omkring ytterligare 60 meter spår under tak.
Kontaktpersoner:
Tjustbygdens Sparbank
Lotti Jilsmo, 070-581 51 07
Tjustbygdens Järnvägsförening
Mikael Lövstedt, 076-115 23 34
Förvaltnings AB Smålandsbanan
Daniel Niklasson, 0730-43 11 16