×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Tjustbygdens Järnvägsförenings godsvagnspark har under förra veckan utökats med fem nya vagnar genom en överenskommelse med dödsboet efter järnvägsentusiasten Stig Lundin. Vagnarna har varit uppställda i Kvarnabo i Västergötland och hämtades där måndagen den 11 april. Alla fem vagnarna har ett förflutet i Småland respektive på Öland och passar därför bra in i föreningens intresseområde. Läs mer om vilka vagnar det är och transporten från Kvarnabo till Västervik.

Dags igen för ett litet bildreportage från vår järnväg, Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. 

Vintern var ovanligt lång i år och det dröjde ända till slutet på mars innan slipersbytena kom igång på allvar, men verksamheten låg inte nere för det. Under våren pågick arbeten med det nya ställverket i Totebo, sly- och trädröjning och verkstadsarbeten på främst motorvagnarna. Plattformen i Långsjön kunde byggas om och tillgänglighetsanpassas efter ett bidrag från Riksantikvarieämbetet, något vi verkligen är tacksamma för, då Långsjön är en hållplats med mycket på- och avstigande. 

År 2021 var möjligen ännu märkligare än 2020 men trots allt blev året till slut ett riktigt bra år för Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, de två verksamhetsutövare som gemensamt driver, förvaltar och utvecklar Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Det händer massvis med saker utmed vår järnväg och det skulle ta alldeles för lång tid att gå igenom allt som har hänt, därför gör hemsidereaktionen ett litet besök hos de olika avdelningarna i föreningen och tittar på deras verksamhet under året. Vi börjar hos signalavdelningen.

Dags för ett litet bildsvep från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Trots att det är januari så lyser flitens lampa i verkstäderna och ute på banan har man både röjt sly och fortsatt arbetet med den kommande signalanläggningen i Totebo. I verkstaden har det pågått motorbyte på YBo5p 900. Ett bokprojekt av de mer ovanliga slaget har också sett dagens ljus och dessutom är tidtabellerna för sommarens trafik klara och publicerade på hemsidan, något man kan läsa mer om här: Reseinformation 2022

Året avslutades med en hel del trafik, både rälsbuss- och lokomotordragna tåg har förekommit och på flera ställen längs med hela banan. Det var många år sedan vi hade så här många trafikdagar under november och december. Det är glädjande att vi på detta sätt kan förlänga säsongen, även om det stundtals varit kämpigt med mycket snö. Den tidiga vintern innebar också att slipersbytena fick ta en något tidigare paus än föregående år.