Välj ditt språk

    Välkommen till Smalspårsjärnvägens årskrönika i bildformat. 2024 var ett av de mer händelserika åren i vår historia. Förutom att 3350 nya sliprar kom i banan så har bangårdsombyggnaden i Västervik blivit klar så långt som det nu är praktiskt möjligt innan etapp 2 av vår vagnhall kommer på plats. Antalet resenärer i ordinarietågen var ungefär lika som föregående år men mängden chartertåg ökade rejält. Första trafikdagen var som tidigare år den 30 april men det sista chartertåget gick så sent som den 21 december. Det är tydligt att fler och fler upptäcker fördelarna med chartertåg och vi kan med fog säga att vi har flest trafikdagar av alla landets järnvägsmuseiföreningar.

    Vi behöver alltid bli flera, varför inte ta steget och bli aktiv medlem vid Nordens längsta smalspåriga museijärnväg? Läs mer om medlemskap i Tjustbygdens Järnvägsförening här

     

    Här följer ett bildreportage från lite av verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Sommaren har verkligen varit produktiv och det är svårt att sammanfatta allt som gjorts. Fler bilder finns på vår Facebooksida (ingen inloggning krävs). Sommartrafiken har varit lyckad med gott om resande. 

    Du vet väl att vi fortsätter med trafik under lördagar i september? Dessutom har vi en del evenemangståg inplanerade, se mer på www.smalsparet.se. Klicka på "Läs mer" för att komma till bildreportaget.

    Tjustbygdens Sparbank investerar för framtiden i den historiska smalspårsjärnvägen

    Utan en stor mängd ideellt arbete så skulle Sveriges mest kända smalspåriga järnväg inte finnas. Varje år är det tusentals resenärer som får möjlighet att resa med de små gulorangea rälsbussarna mellan Västervik och Hultsfred tack vare föreningsmedlemmarnas entusiasm och hårda arbete. Tjustbygdens Sparbank väljer nu att investera fem miljoner kronor i två projekt som ska göra det enklare för tågen att rulla även i framtiden. 

    Vintern är underhållets tid på Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Fordonen tas in i verkstaden en efter en för översyn inför den kommande trafiksäsongen och ute på banan pågår träd- och slyröjning. Årets milda vinter gjorde att årets slipersbyten kunde börja redan i februari, samtidigt som slyröjningen av banan fortsatte norrut. 

    Trafikplaneringen för sommarsäsongen 2024 är också färdig, men innan sommartrafiken drar igång har vi ett antal utflykter och evenemangståg att erbjuda,  läs mer på www.smalsparet.se. Följ med på ett bildspel från vinterns verksamhet vid vår järnväg.

    Evenemang och utflykter

    Inga planerade just nu!

    Trafikinformation

    Intet

    Medlemsaktiviteter

    Arbetshelger verkstad 2025:

    18-19/1: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-16/2: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-15/3: Verkstadshelg

    12-13/4: Verkstadshelg

    Kontaktperson: Mikael Lövstedt, 076-115 23 34

    Arbetsdagar signal 2025:

    Planering pågår

    Kontaktperson: Mattias Månsson, 070-916 51 41

    Arbetsdagar bana 2025:

    Slipersbyten, löpande, normalt helger

    Kontaktperson: Daniel Niklasson: 073-043 11 16

    Antal bytta sliprar 2025

    8 (uppdaterat 1/1 2025)

    2024 byttes 3350 sliprar

    2023 byttes 2708 sliprar

    2022 byttes 4154 sliprar

    2021 byttes 2823 sliprar

    2020 byttes 3704 sliprar

    Sedan 1/1 2020 har 16739 sliprar bytts

    Stöd verksamheten

    Läs mer om hur du kan stödja vår verksamhet

    Stöd verksamheten