×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Hösten har nått Småland, men det är inget skäl för verksamheten att dra sig tillbaka. Under oktober har det varit flera arbetshelger i verkstaden och ute på banan har slipersbytena återigen börjat efter sommarsäsongens uppehåll. Likaså har en hel del signalarbeten hunnits med. Den 3000:e bytta slipern för året passerades i början av oktober. Till det har det varit några chartertåg, bland annat en världsunik dansföreställning ombord på en rullande rälsbuss och sedan passade vi på att fira att det är 70 år sedan den första rälsbussen littera YBo5p kom till Västervik.

Dags för en ny djupdykning i verksamheten vid Nordens längsta smalspår, Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Under augusti körde vi daglig trafik med tre avgångar per dag fram till den 7 augusti, därefter två avgångar per dag fram till den 20 augusti och sedan gick vi in i lågtrafik med enbart trafik på lördagarna under september. Den 27 augusti var det Hultsfreds marknad som efter ett pandemi-uppehåll på två år nu ägde rum. Som vanligt tog vi ut nästan allt som rullade till marknaden och tre tågsätt var ute i trafik, samtidig var fyra stationer bevakade av tågklarerare. Följ med på ett bildsvep från trafik, bana och verkstad under augusti.

 
Sedan trafiken återupptogs till Västervik 2003 har vi arbetat målmedvetet med att skapa möjligheter att förvara våra rälsbussar under tak. I dagens läge förvaras våra trafikvagnar inomhus när de inte används, vilket gör att de investeringar vi har gjort i fordonen håller längre.
 
Under hösten kommer vi att påbörja bygget av en vagnhall i Västervik för att skapa ytterligare uppställningsplatser inomhus. Därmed behöver inte trafikvagnarna stå i verkstaden, utan verkstadsspåren kan användas för reparationsarbeten och underhåll.
 
Vill du stödja detta viktiga projekt?  Vårt gåvokonto är öppet och alla gåvor, stora som små, är välkomna. Vårt bankgiro är 350-3521 och vårt Swishnummer är 123 040 0572. Märk gärna din insättning ”vagnhall”.

Nu när en vecka av sommarens högtrafik återstår så är det dags för en ny omgång av "Senaste Nytt" från Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. 

Sommarens trafik har fungerat bra och resandetillströmningen har om möjligt varit ännu bättre än tidigare år. Så bra att vi redan första veckan på högtrafiken fick köra tre rälsbussar i några av avgångarna. Det har varit ett angemänt problem att hitta vilka dagar folk åker, exempelvis hade ett av tågen med sig 110 resenärer till Västervik en vanlig tisdag, medan en vanlig lördag kunde ha 60 passagerare. För att ta höjd för osäkerheten har vi i flera fall har vi kört ut tre vagnar i första tåget på morgonen och sedan minskat vagnanvändningen under dagen om det behövts. Fordonen har också fungerat bra även om YBo5p 900 och 888 i skrivande stund är tagna ur trafik för att få flera olika fel reparerade.

Här följer några bilder från verksamheten under juli och början av augusti. 

Tjustbygdens Järnvägsförening fick i våras ett erbjudande från Jädraås-Tallås Järnväg i Gästrikland att överta vagnen Nordmark-Klarälvens Järnväg (NKlJ) 17. Föreningen accepterade givetvis det generösa erbjudandet och i helgen var det dags att hämta hem nyförvärvet.