Välj ditt språk

    Smalspårsjärnvägens Årskrönika 2024

    Välkommen till Smalspårsjärnvägens årskrönika i bildformat. 2024 var ett av de mer händelserika åren i vår historia. Förutom att 3350 nya sliprar kom i banan så har bangårdsombyggnaden i Västervik blivit klar så långt som det nu är praktiskt möjligt innan etapp 2 av vår vagnhall kommer på plats. Antalet resenärer i ordinarietågen var ungefär lika som föregående år men mängden chartertåg ökade rejält. Första trafikdagen var som tidigare år den 30 april men det sista chartertåget gick så sent som den 21 december. Det är tydligt att fler och fler upptäcker fördelarna med chartertåg och vi kan med fog säga att vi har flest trafikdagar av alla landets järnvägsmuseiföreningar.

    Vi behöver alltid bli flera, varför inte ta steget och bli aktiv medlem vid Nordens längsta smalspåriga museijärnväg? Läs mer om medlemskap i Tjustbygdens Järnvägsförening här

     

     

    2024 började som 2023 slutade, nämligen i Tuna. Ett litet lager snö täcker banan den 1 januari. I Tuna fortsatte arbetena med inkoppling av det flyttade signalställverket och inkoppling av de nya bommarna vid Vimmerbyvägen.

      

    Vi passade på att byta en rostskadad räl och lade in nya isolerskarvar vid infartssignalen från Totebo, samtidigt som vi röjde undan både större och mindre träd. 

      

    Vintertid är tid för fordonsunderhåll. Personalstyrkan i verkstaden har växt under de senaste åren och det gör att vi hinner med översyner och större reparationen innan trafiksäsongen startar. Här arbetar Uffe och Emil med motorn i rälsbussen YBo5p 897. 

      

    Det nya ställverksskåpet i Tuna förbereds inne i verkstadsvärmen i Västervik. 

     

    Signalavdelningen arbetar på flera fronter med utbyggnaden av nya signalställverk. 2024 har man fokuserat på Tuna men även i Hultsfred har det hänt saker. Här har skåp nr 7 monterats på sin plats och även försetts med ljus. Arbeten har också skett i ställverkskiosken, med uppsättning av likriktare m.m.

     

     

    Vintern är en praktisk årstid för röjning av sly och träd. En större insats genomfördes mellan Visböle och Gnötteln. Sly och nedsågade träd hämtas senare av föreningens kranvagn och blir antingen ved eller säljs som flis. 

     

     

    Tillbaka in till verkstadsvärmen i Västervik. En verkstadshelg i februari lockade så många medlemmar att fikarummet blev fullsatt. 

     

     

    Oscar, en av föreningens yngre förmågor, arbetar med ångloket Np 3050. Under året har kolvarna plockats ur cylindrarna för upparbetning, ramen har nålhackats och rostskyddmålats. Hytten och tankarna har lyfts ut från sin tidigare undanskymda plats i lokstallet för blästring och målning, dessutom har en asklåda till loket nytillverkats. Arbetet med Np 3050 fortsätter under 2025 och de som arbetar med loket börjar se en driftsättning närma sig. 

      

    Som slutkläm på allt rostskyddsarbete fick ramen med lager svart täckfärg.

     

    Johan och Stefan har förutom arbetena med bangårdsombyggnaden också arbetat med Gp 310006 med byte av golv- och väggplank samt rostskyddsmålning.

      

    Slyröjning är ett evighetsarbete men måste utföras och då är vårat slyröjningsaggregat till stor hjälp. Här är Z4p 261 på väg ut för ännu ett röjningspass. Röjningen pågår kontinuerligt utmed linjen och 2024 startade röjningen i Väderum, därefter röjdes vänster sida upp till Jenny. Sedan vände slyröjningen söderut och höger sida röjdes till Ankarsrum. En röjning av båda sidor om banvallen Västervik─Hultsfred tar normalt två år att genomföra i sin helhet. 

     

    På lediga stunder har sidospåret i Vena rustats upp med nya sliprar. Här har två långsliprar bytts vid spårspärren på spår 1. 

      

    En större röjningsinsats genomfördes vid Väderum. Banken norr om hållplatsen röjdes på en sträcka av några 100 meter och resultatet ser ni på bilden.

      

    Mellan Gnötteln och Visböle fortsatte slyröjningen under våren. 

     

     

    Ställverksskåpet i Tuna blev i april färdigmonterat inne i Västervik och det var dags att köra ut det till Tuna. Transporten gick givetvis med tåg.

     

    Skåpet på plats och montering av signalkablar har påbörjats. Senare under våren driftsattes ställverket i sin helhet.

     

    En annan mycket efterlängtad åtgärd var montering av bommar vid Vimmerbyvägen i Tuna. Denna plankorsning har haft flera tillbud och det är en välkommen åtgärd att bommarna nu är på plats. En liten film på första bomfällningen kan ses här: Bomfällning Tuna (Facebook, kräver ej inloggning)

     

    Årets slipersbyten stannade på strax över 3350 bytta sliprar, vilket är ett gott resultat med tanke på att det under årets början var riktig vinter. I år har slipersbytena koncentrerats till sträckor kring Ankarsrum och Hjorted, men även andra delar har fått besök av slipersbytargänget. Infarten till Spångenäs från Totebo hade ett sämre slipersbestånd och det var dags att byta.

     

    Sträckan mellan Blägda och Totebo fick också besök av slipersbytargänget. Här fäster Daniel spikarna i de nybytta sliprarna, spikarna slås sedan ner med en Cobra.

     

     

    Under våren och försommaren genomfördes en större spårriktningsinsats. Ca 1600 ton grus och makadam kördes ut till bland annat en sträcka söder om Spångenäs där ett större spårlyft och stoppning kunde genomföras. Andra ställen som fick besök var Ankarsrum─Fagersand, Hjorted och Vena mosse. En av föreningsmedlemmarna tyckte uppenbarligen att det var dags för en paus. Vi vågar påstå att manuellt spårlyft slår vilket gympass som helst.

     

     

    Här pågår stoppning av spåret på Vena mosse. På den lilla vagnen ligger enkla lyftdon, hos oss kallas de för "grodor", men i övriga landet kan de ha andra namn. Syftet med grodorna är att lyfta spåret i rätt läge så att man senare kan packa ny ballast under sliprarna och på så sätt förbättra spårläget. 

     

    Årets trafikstart gick traditionsenligt av stapeln på valborgsmässoafton med rälsbusståg från Västervik till Ankarsrum. Här står YBo5p 888 och inväntar att fyrverkeriet ska ta slut och att resenärerna ska ta plats för återfärden till Västervik.

     

    Dagen efter, den 1 maj, kördes det traditionsenliga tåget till kosläppet i Totebo. Från Västervik kom ett trevagnars rälsbusståg och från Hultsfred ett tvåvagnars dito. Här syns trevagnarståget passera söder om Ankarsrum. Nedanför tåget syns banvallen för ett av de spår som tidigare fanns till Ankarsrums bruk.

     

    Chartertågen har ökat rejält sedan pandemin och under maj är det chartertåg ute mer eller mindre varje vecka. Här har YBo5p 897 stannat till vid Apelkullens banvaktstuga och resenärerna kliver ombord med hjälp av en pallstege. Vill du också chartra ett tåg, ta en titt på denna sida

     

    Den 27 juni var en dag som få föreningsmedlemmar kommer glömma. Vi har under flera år haft ett samarbete med Tjustbygdens Sparbanksstiftelse, som finansierat vår nya vagnhall. Den 27 juni beslutade Tjustbygdens Sparbanksstiftelse att stötta oss med ytterligare 5 miljoner kronor för utbyggnad av den befintliga vagnhallen och inköp av en begagnad spårriktare. Från Smalspårsjärnvägen vill vi återigen framföra ett varmt tack till Tjustbygdens Sparbanksstiftelse för denna stora investering.

    På bilden ovan står Lotti Jilsmo, verkställande tjänsteman på Tjustbygdens Sparbanksstiftelse tillsammans med Daniel Niklasson och Mikael Lövstedt från Tjustbygdens Järnvägsförening.

    Mer om spårriktaren och vagnhallen kan du läsa om på följande länk: Inköp av spårriktare och utbyggnad av vagnhall i Västervik

     

     

    Sommartrafiken började som vanligt veckan före midsommar och fortsatte sedan till slutet av september. Det var det trettionde året i rad som Tjustbygdens Järnvägsförening körde sommartrafik, efter att ett par års uppehåll i början av 1990-talet. Även i år var det en blandning av lågtrafik med två tågpar och högtrafik med tre tågpar varje trafikdag. Resandeantalet i år har varit stort, så stommen i trafiken har utgjorts av två rälsbussar, som vid ett flertal tillfällen har fått förstärkas med fler vagnar.

    Högsommarvardag i Västervik, resenärerna kliver på eftermiddagståget från Västervik till Hultsfred.

     

    Uppehåll vid Fårhult. Ett populärt resmål då restaurang Gröna Tuppen finns i stationshuset.

     

    Ett fyrvagnars rälsbusståg i Hultsfred med släpvagnen UBo3yp 2133 främst. Just den här dagen var det två gruppresor inbokade i ordinarie tåg och då fick 2133 rycka ut som förstärkning. 

     

    Ett tvåvagnars rälsbusståg med YBo5p 897 främst i kvällståget från Hultsfred. 

     

    Sommarförmiddag i Ankarsrum. Passagerare som kliver på norrgående rälsbusståg mot Västervik får hjälp av konduktören att fälla ihop barnvagnen innan påstigning.

     

    Tät trafik i Hultsfred i slutet av sommaren. YBo5p 893 gick som pendelvagn mellan stationen och hållplatsen vid Folkets park under arrangemanget "Du syns och hörs" och ordinarie tåg ankommer från Västervik.

     

    Årets största trafikdag inföll i år den 31 augusti och var precis som tidigare år Hultsfreds marknad, då tre tågsätt körs med ca en timmes mellanrum från Västervik till Hultsfred. Här är det loktåget, bestående av Z4p 261 och 318 följt av resgodsvagnen Fp 165 och sedan två Roslagsbanevagnar, SRJ Bo 92 och 112 som gör uppehåll för påstigande i Ankarsrum.

     

    En stund senare passerar nästa tågsätt, med YBo5p 900 närmast kameran, följt av UCFo3yp 1791 (i originalmålning) och bortanför detta rälsbussarna YBo5p 883 och 897 (främst i tåget). 

     

    Här har loktåget kommit till Vena och ett antal resenärer vill kliva på. Samtliga tre tåg ankom Hultsfred i princip helt fullsatta, vilket innebär ca 500 resande på våra tillresetåg denna dag. Till det tillkom ytterligare resenärer som åkte med oss mellan Hultsfreds station och hembygdsparken i vårt pendeltåg. 

     

    Från sommartrafik till bangårdsombyggnad. I Västervik har bangårdsombyggnaden pågått sedan 2023 och fortsatte under 2024. Här en bild från slutet på juli.

     

     

    I slutet på september hade inläggningen av spår och växlar hunnit längre och nu kan man också ana det slutgiltiga utseendet av bangården. Där spåret nu slutar kommer förlängningen av vagnhallen börja. Vi avvaktar i dagens läge med fortsättningen av spårbygget tills själva vagnhallen är på plats. Längre fram under året kom det upp ett träplank mellan vagnhallen och lokstallet.

     

    Uppsättning av spik som sedan spikas ner maskinellt. Johan och Peter arbetade i den svala septembersolen.

     

    En annan nyhet för året var att Vena återigen utrustats med en T-semafor. Ett projekt som bedrivits av främst Hugo Kulas nådde därmed en milstolpe och det återstår att koppla in en del ställverkstekniska beroenden. Därefter är det tänkt att under 2025 uppgradera Vena från linjeplats till driftplats. 

     

     

    Under höstlovet körde vi tåg mellan Västervik och Verkebäck för höstlovslediga barn. I Verkebäck fick alla barn fika och även prova på att köra lokomotor. Arrangemanget var lyckat och blev helt slutsålt. På bilden rullar ett av rälsbusstågen in i Verkebäck i det vackra höstlandskapet. 

     

    YBo5p 893 och 900 framkörda för ett av höstlovstågen Västervik─Verkebäck.

     

    En helg i slutet på oktober arrangerade Tjustbygdens Järnvägsförening en medlemsresa till Finland, där vi besökt såväl bredspåriga som smalspåriga banor, flera museiföreningar och järnvägsmuseet i Hyvinge utanför Helsingfors. Resan till och från Finland gick med båt. 

     

    Den smalspåriga (750 mm) Jockisbanan besöktes och vi åkte efter det rysktillverkade dieselloket TU4 2091

     

    Rälsbussen Dm7 4216 på Konho bro mellan Valkeakoski och Toijala.

     

    Årets tomtetågssäsong drog igång med tomtetågskörning Hultsfred─Vena lördagen den 7 december. Det var fjärde året vi körde tomtetåg från Hultsfred och trots det regniga vädret hade 230 vuxna och barn bokat biljetter och fick förutom fika också träffa tomten och lämna önskelistor. 

     

    Resenärer från ett av de tre tomtetågen kliver av i Vena och går mot godsmagasinet för att få sig lite fika.

     

     

    Veckoslutet därpå var det dags för tomtetåg Västervik–Verkebäck. Totalt kördes fem fullsatta turer och vi kunde räkna hem strax över 500 resenärer i de fem tomtetågen. Lokomotorn Z4p 261 har fått en liten annorlunda utsmyckning mot normalt.

     

    Kön till fiskdammen och tomten, där barn (och vuxna) kunde lämna önskelistor ringlade sig lång. I stationshusets väntsal bjöds på korv med bröd, lussekatter, kaffe, glögg, julmust och Festis.

     

    Innan julhelgen fick vi en bild från leverantören av spårriktaren. Den hade nu krånglat sig fram den långa vägen från Österrike till Falköping och verkstaden BS Mekaniska som kommer att göra i ordning maskinen. Hjulaxlarna kommer skickas tillbaka till leverantören för omspårning från 900 till 891 mm spårvidd. Då maskinen tidigare använts på ett spårvägsnät krävs helt nya hjul då de hjul som sitter på svarvats till spårvagnsprofil. 

    Därmed är 2024, föreningens 45:e år, till ända. Vi hoppas du har tyckt årskrönikan varit bra och ser fram emot att sig dig ombord på våra tåg under sommaren. Sommartidtabellen för 2025 kommer att publiceras i slutet på januari.

    Gott Nytt Spår önskar Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltnings AB Smålandsbanan.

    Evenemang och utflykter

    Inga planerade just nu!

    Trafikinformation

    Intet

    Medlemsaktiviteter

    Arbetshelger verkstad 2025:

    18-19/1: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-16/2: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-15/3: Verkstadshelg

    12-13/4: Verkstadshelg

    Kontaktperson: Mikael Lövstedt, 076-115 23 34

    Arbetsdagar signal 2025:

    Planering pågår

    Kontaktperson: Mattias Månsson, 070-916 51 41

    Arbetsdagar bana 2025:

    Slipersbyten, löpande, normalt helger

    Kontaktperson: Daniel Niklasson: 073-043 11 16

    Antal bytta sliprar 2025

    8 (uppdaterat 1/1 2025)

    2024 byttes 3350 sliprar

    2023 byttes 2708 sliprar

    2022 byttes 4154 sliprar

    2021 byttes 2823 sliprar

    2020 byttes 3704 sliprar

    Sedan 1/1 2020 har 16739 sliprar bytts

    Stöd verksamheten

    Läs mer om hur du kan stödja vår verksamhet

    Stöd verksamheten