Välj ditt språk

    På höstarna går verksamheten ner lite, åtminstone kan man tro det, men det har varit full fart i verkstäderna, på banan och en hel del olika charter- och utflyktståg har körts. Innan vi berättar mer om det vill vi passa på att göra lite reklam för kommande händelser längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik.

    November och december bjuder vi på både tomtetåg och julmarknadståg, läs mer på hemsidan, www.smalsparet.se

    Men nu till vad som hänt de senaste månaderna, häng med på ett bildsvep från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Vi börjar på bangården i Västervik, där bangårdsombyggnaden för att spåransluta den nya vagnhallen har pågått under hela hösten.

    Så var det dags för ytterligare en tillbakablick på verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Sommaren går mot sitt slut och vi kan räkna in en bra sommarsäsong med många besökare. Det nya normala, rälsbusståg med tre vagnar, har fått köras ofta för att alla resenärer ska få plats.

    Utöver det har vi som vanligt kört en del evenemangståg, bland annat extratåg till musikkvällar i Fårhult och kring Visfestivalen i Västervik då vi körde nattåg. Vi går nu in i lågtrafiken, men trafiken fortsätter ända fram i september. Följ med på ett bildsvep från sommarens verksamhet vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik.

    Åter igen är det dags för en liten uppdatering av verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Våren har bjudit på slipersbyten, fordonsunderhåll och en hel del chartertågskörningar och körningar till olika evenemang. På verkstadssidan nådde man en milstolpe då rälsbussen YBo5p 900 kunde provköras med gott resultat under mars. I Västervik och Hultsfred pågår bangårdsombyggnader och i Vena gjordes ett spårbyte för att få bort ett återkommande spårlägesfel. Följ med på ett bildspel från verksamheten under våren, det är närmare 30 bilder, så ta god tid på er.

    Den milda vintern gör att vi kan fortsätta våra arbeten på flera fronter längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. En synnerligen produktiv månad kan läggas till handlingarna.

    Signalgänget arbetat i utkanten av Hultsfred med kabelgrävning för den nya vägskyddsanläggningen vid Kloster och förberedelser för ett nytt signalställverk till Hultsfreds driftplats. I Västervik har det arbetats med den kur som kommer att inhysa själva anläggningen vid Kloster. Även signalkiosken med det blivande ställverket till Hultsfred, som blir ett reläställverk typ Cst, har det arbetats med i Västervik. Den har fått sina gamla komponenter urtagna, kioskens väggar har målats och nya komponenter har monterats in.

    Ett gäng har arbetat med röjning av större träd mellan Kloster och Silverån, dessutom har ett tjugotal lass med sliprar har körts till Hjorteds hållplats för vidare transport till destruktion. I verkstadsvärmen i Västervik har arbetet fortsatt med att plocka ihop motorn på YBo5p 900 samt montera kardaner och växellådor på YBo5p 893.

    Vi vill också passa på att göra lite reklam för flera arrangemang och utbildningar under våren:

    Studiebesök på Roslagbanan 11/3: Mer information här

    Utfärd på temat järnvägsarkeologi 22/4: Mer information här

    Utfärd i Hugo Hammarskjölds fotspår 13/5: Mer information här

    Har du någon gång funderat på att bli konduktör, nu finns chansen: Konduktörsutbildningar under våren 2023

    Häng med på ett bildspel från verksamheten under januari och början av februari:

    Så har ännu ett år gått vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik och vi vill fortsätta traditionen med en årskrönika i bildformat.

    Den stränga vintern, som inte släppte sitt grepp förrän i mars, gjorde att vi kunde lägga mycket mer tid på röjning jämfört med tidigare år. Två kraftiga stormar medförde hel del arbete med röjning och bortforsling av stormfällda träd. Andra insatser som gjorts var manuell röjning söder om Fårhult upp mot Vigelsbo samt röjning av skärningar mellan Jenny och Ankarsrum. Vidare har arbetet fortsatt med signalanläggningen i Totebo och under året kunde den renoverade vägskyddsanläggningen vid Totebo Gård tas i bruk och reläskåpet till ställverket i Totebo kom på sin plats.

    Årets tågtrafik var den mest omfattande i föreningens historia, vissa dagar kördes chartertåg varje dag och när julborden i Fårhult drog igång i november körde vi flera vardagar och helger dit, samtidigt som vi körde tomtetåg Hultsfred─Vena och Västervik─Verkebäck. Vi har också fortsatt med våra populära utflyktsturer, där vi gör utflykter med rälsbusståg och guide till olika intressanta platser längs med banan. Totalt kördes 272 ordinarie tåg, kompletterat med hela 172 extratåg och 40 stycken spärrfärder med resande. Det märks att vår järnväg är mycket populär.

    Banavdelningen har som vanligt haft ett högt tempo och i år bytt totalt 4154 sliprar. Vi har till och med bytt sliprar (68 st) åt dressinbanan söderut från Hultsfred som en del i deras flytt till stationsområdet.

    Evenemang och utflykter

    Temautflykt Byggnadsvård 10/5:

    Mer info här: Länk

    Temautflykt Byggnadsvård 24/5:

    Mer info här: Länk

    Trafikinformation

    Intet

    Medlemsaktiviteter

    Arbetshelger verkstad 2025:

    29-30/3: Verkstadhelg

    12-13/4: Verkstadshelg

    18-21/4: Påskhelg/Ånglokshelg

    24-25/5: Verkstadshelg

    6-8/6: Verkstadshelg

    Kontaktperson: Mikael Lövstedt, 076-115 23 34

    Arbetsdagar signal 2025:

    12-13/4: Signalarbeten

    10-11/5: Signalarbeten

    Kontaktperson: Mattias Månsson, 070-916 51 41

    Arbetsdagar bana 2025:

    Slipersbyten, löpande, normalt helger

    Kontaktperson: Daniel Niklasson: 073-043 11 16

    Antal bytta sliprar 2025

    662 (uppdaterat 30/3 2025)

    2024 byttes 3350 sliprar

    2023 byttes 2708 sliprar

    2022 byttes 4154 sliprar

    2021 byttes 2823 sliprar

    2020 byttes 3704 sliprar

    Sedan 1/1 2020 har 17391 sliprar bytts

    Stöd verksamheten

    Läs mer om hur du kan stödja vår verksamhet

    Stöd verksamheten

    We use cookies to ensure we give you the best experience on our website and to develop our site - you decide whether you agree to it or not.