×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Så har ännu ett år gått vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik och vi vill fortsätta traditionen med en årskrönika i bildformat.

Den stränga vintern, som inte släppte sitt grepp förrän i mars, gjorde att vi kunde lägga mycket mer tid på röjning jämfört med tidigare år. Två kraftiga stormar medförde hel del arbete med röjning och bortforsling av stormfällda träd. Andra insatser som gjorts var manuell röjning söder om Fårhult upp mot Vigelsbo samt röjning av skärningar mellan Jenny och Ankarsrum. Vidare har arbetet fortsatt med signalanläggningen i Totebo och under året kunde den renoverade vägskyddsanläggningen vid Totebo Gård tas i bruk och reläskåpet till ställverket i Totebo kom på sin plats.

Årets tågtrafik var den mest omfattande i föreningens historia, vissa dagar kördes chartertåg varje dag och när julborden i Fårhult drog igång i november körde vi flera vardagar och helger dit, samtidigt som vi körde tomtetåg Hultsfred─Vena och Västervik─Verkebäck. Vi har också fortsatt med våra populära utflyktsturer, där vi gör utflykter med rälsbusståg och guide till olika intressanta platser längs med banan. Totalt kördes 272 ordinarie tåg, kompletterat med hela 172 extratåg och 40 stycken spärrfärder med resande. Det märks att vår järnväg är mycket populär.

Banavdelningen har som vanligt haft ett högt tempo och i år bytt totalt 4154 sliprar. Vi har till och med bytt sliprar (68 st) åt dressinbanan söderut från Hultsfred som en del i deras flytt till stationsområdet.

Hösten har nått Småland, men det är inget skäl för verksamheten att dra sig tillbaka. Under oktober har det varit flera arbetshelger i verkstaden och ute på banan har slipersbytena återigen börjat efter sommarsäsongens uppehåll. Likaså har en hel del signalarbeten hunnits med. Den 3000:e bytta slipern för året passerades i början av oktober. Till det har det varit några chartertåg, bland annat en världsunik dansföreställning ombord på en rullande rälsbuss och sedan passade vi på att fira att det är 70 år sedan den första rälsbussen littera YBo5p kom till Västervik.

Dags för en ny djupdykning i verksamheten vid Nordens längsta smalspår, Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Under augusti körde vi daglig trafik med tre avgångar per dag fram till den 7 augusti, därefter två avgångar per dag fram till den 20 augusti och sedan gick vi in i lågtrafik med enbart trafik på lördagarna under september. Den 27 augusti var det Hultsfreds marknad som efter ett pandemi-uppehåll på två år nu ägde rum. Som vanligt tog vi ut nästan allt som rullade till marknaden och tre tågsätt var ute i trafik, samtidig var fyra stationer bevakade av tågklarerare. Följ med på ett bildsvep från trafik, bana och verkstad under augusti.

Under året har vi i samarbete med Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling arbetat med att färdigställa en helt ny trädgård kring stationshuset i Verkebäck. Trädgården är tänkt att återspegla hur det såg ut runt Verkebäcks stationshus på 1950-talet. Finansieringen kommer från Europeiska Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och arbetet har utförts av företaget Kanonaden Entreprenad AB. Trädgårdsantikvarie Ulrika Rydh har gett råd om utformning av trädgården och gjort växtval.

Nedan följer ett bildspel från arbetet med trädgården. Klicka på "Läs mer"!

Nu när en vecka av sommarens högtrafik återstår så är det dags för en ny omgång av "Senaste Nytt" från Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. 

Sommarens trafik har fungerat bra och resandetillströmningen har om möjligt varit ännu bättre än tidigare år. Så bra att vi redan första veckan på högtrafiken fick köra tre rälsbussar i några av avgångarna. Det har varit ett angemänt problem att hitta vilka dagar folk åker, exempelvis hade ett av tågen med sig 110 resenärer till Västervik en vanlig tisdag, medan en vanlig lördag kunde ha 60 passagerare. För att ta höjd för osäkerheten har vi i flera fall har vi kört ut tre vagnar i första tåget på morgonen och sedan minskat vagnanvändningen under dagen om det behövts. Fordonen har också fungerat bra även om YBo5p 900 och 888 i skrivande stund är tagna ur trafik för att få flera olika fel reparerade.

Här följer några bilder från verksamheten under juli och början av augusti.