×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Dags för ett litet bildsvep från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Trots att det är januari så lyser flitens lampa i verkstäderna och ute på banan har man både röjt sly och fortsatt arbetet med den kommande signalanläggningen i Totebo. I verkstaden har det pågått motorbyte på YBo5p 900. Ett bokprojekt av de mer ovanliga slaget har också sett dagens ljus och dessutom är tidtabellerna för sommarens trafik klara och publicerade på hemsidan, något man kan läsa mer om här: Reseinformation 2022

När marken är frusen så går det inte att göra några slipersbyten men däremot är slyröjningen en typisk vinstersyssla. Här röjs en slänt av i Totebo. Ett av de nya signalskåpen som monterades 2021 kom också med på bilden. 

 

Z4p 318 och lilla kranvagnen med littera NNrp 324153 hämtar upp ris från vinterns slyröjning vid hållplatsen i Valstad. Stensättningen, som man normalt bara kan ana från tåget, är verkligen imponerande och byggdes med handkraft vid banans nybyggnad. 

 

 

Där slyröjningsaggregatet inte kommer åt får man röja för hand, vilket i vårt fall innebär motorsåg, här har en större skärning röjts ut från sly. Helheltinstrycket blir verkligen bra, notera de stensatta dikena genom skärningen, något som är typisk för vår järnväg.

 

Inne i verkstaden i Västervik påbörjades arbetet med att bygga ställverksskåpet till Totebo. 

 

En bil och en av kryssmärkesstolparna vid Totebo gård hade lite väl nära kontakt under vintern. Här tas kryssmärkena ner, sedan ska lamphuset tas bort så att stolpen kan bytas mot en ny.

 

Det nya ställverksskåpet till Totebo med nästan allt innehåll på plats. Fortfarande saknas en del saker innan skåpet är komplett, bland annat relägrind med reläer.

 

Inne i motorverkstaden pågick sedvanligt översyns- och underhållsarbete på rälsbussarna. Johan och Vidar förbereder montering av ny motor i rälsbussen YBo5p 900.

 

Sist, men inte minst, vill vi berätta om ett kommande bokprojekt. I maj utkommer fotoboken Spår av passion, ett unikt reportage av fotografen och skribenten Staffan Ekengren som under några månader följt det starka engagemanget på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. I Spår av passion presenterar Staffan Ekengren i bild och text ett nära och nutida porträtt av smalspårsjärnvägen och människorna runt omkring den. Det är en berättelse om hur passion och jävlar anamma gör järnvägen möjlig men också om hur den skapar glädje hos människor lokalt, nationellt och även internationellt.

Något liknande har inte gjorts i vår förening tidigare. Passa på och läs mer om projektet och gör din förhandsbeställning här: Spår av passion - ett bokprojekt