×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Så är det dags att summera ytterligare ett år på Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik, det 44:e året i Tjustbygdens Järnvägsförenings historia. Som vanligt vill vi bjuda på en årskrönika över de större och mindre saker som genomförts vid vår järnväg. Järnvägen drivs helt ideellt och i år kan vi glädjande konstatera att vi fått fler aktiva medlemmar till banunderhållet och i trafiken. Häng med på ett bildspel om vad som skett under året!

Men först en liten tillbakablick. I år är det 20 år sedan vi återigen kunde trafikera Västervik efter att den möjligheten saknats sedan november 1992. Här står ett rälsbusståg med YBo5p 897 främst redo att avgå mot Ankarsrum den 26 april 2003. Det var också det första resandetåget som vi körde från Västervik på över tio år.

 

Årets slipersbyten har skett mellan Bresfall och Fagersand, mellan Tuna och Väderum samt i Spångenäs. Den 26 mars startade årets slipersbyten på allvar. Totalt kom 2708 sliprar i banan under 2023.

 

Av och till försöker vi göra lite annorlunda saker för våra medlemmar och i år arrangerades ett studiebesök hos Roslagsbanans nya depå i Vallentuna. Roslagsbanan är som bekant smalspårig och ett 40-tal medlemmar hade nappat på erbjudandet om studiebesök och lördagen den 11 mars var det dags. Vi åkte med Roslagsbanans Veterantågsförenings X2P 33 och X4P 37 från Stockholms Östra. Våra ciceroner Robin Högberg och Lars-Henrik Larsson, båda från Transdev, gav oss ett fint mottagande och rundvisning i den nya depån. Efteråt väntade middag på järnvägsrestaurangen vid Stockholms Östra. 

 

En annan trevlig sak som startade under året var möjligheten att hyra stationshuset i Väderum. Flera medlemmar och andra nyttjade den möjligheten under året men det finns helt klart utrymme för mer uthyrning. Stationshuset kan hyras för en natt, veckoslut eller en hel vecka. Läs mer på denna länk: Boka boende i Väderums station

 

Slipersbyten mellan Tuna och Väderum i september. Under hösten koncentrerades arbetena till denna sträcka för att binda ihop partier där vi tidigare bytt ut stora mängder sliprar.

 

Vena och Vena mosse genomgick under året en större insats. Markförhållandena i Vena är bitvis dåliga och det krävs en hel del arbete med att hålla spårläget i skick. För att förbättra särskilt känsliga partier har vi under året gjort ett totalbyte och lagt in nya sliprar och räler med en rälsvikt av 43 kg alldeles intill vägskyddsanläggningen Vena Västra. Platsen har haft återkommande spårlägesfel och förhoppningen är att en mindre urgrävning och den högre rälsvikten ska innebära en stabilare banvall. 

 

Även vid Tuna genomfördes motsvarande totalbyte och inläggning av räler med en rälsvikt på 50 kg för att få en bättre stabilitet. Den 12 november pågick arbetet för fullt.

 

Västra delen av Vena mosse har också haft återkommande spårlägesfel. I månadsskiftet maj-juni genomfördes en större insats för att lyfta och rikta spåret. Massvis med makadam och grus kördes ut och spåret kunde därefter riktas och höjas. Då vi inte har någon riktig spårriktare sker lyftet helt manuellt med hjälp av spårdomkrafter, även kallade grodor, som syns nederst i bild. Arbetet medförde att största tillåtna hastighet kunde höjas från 20 till 40 km/h. 

 

Vid Klosters gård, strax norr om Hultsfred genomfördes under några vårveckor en större röjningsinsats. På ett par hundra meter togs de flesta träden och allt sly ner för att öppna upp landskapet. Här skedde också nedplöjning av nya kraft- och signalkablar.

 

Här syns resultatet av slyröjningen och mitt i bild syns den för året nya vägskyddsanläggningen. I mars pågick arbete med inkopplingen och nya kablar för signal och kraft har plöjts ner i banvallen. På bilden är vägskyddsanläggningen ännu inte inkopplad, detta skedde senare under året. 

 

Signalgänget har under året arbetat flitigt med sedvanligt underhållsarbeten men även gjort en del större insatser. I Tuna påbörjades arbetet under hösten med att förse Vimmerbyvägens järnvägskorsning med helbommar och i samband med detta genomfördes också ett större slipersbyte på spår 2. Bomanläggningarna i Verkebäck har gäckat signalavdelningen ordentligt och det har både varit kabelbyten och drivmotorbyten under året. I Hultsfred har man plöjt ner en hel del kabel som förberedelser för den nya signalanläggningen.

 

Stationsområdet i Hultsfred har under året fått ett rejält lyft. Hultsfreds kommun har med sin investering möjliggjort ett trevligare stationsområde. Arbetet var mycket omfattande och påbörjades redan under 2022. Flera hundra meter nytt spår har lagts, nya kablar har plöjts ner som förberedelse för kommande signalställverk. Belysningsstolpar har satts upp och spårområdet har gjorts om så att dressiner och tågtrafik kunnat skiljas åt. På bilden ovan pågår arbete med kabelläggning.

 

Den 17 juni var det dags för invigning av det nya stationsområdet. Invigningen och bandklippningen förrättades av kommunalrådet i Hultsfred, Lars Rosander, som körde lokomotorn Z4p 318 genom det blågula bandet. En av våra godsvagnar fick tjänstgöra som plats för invigningstal och musikkårsuppträdande. Under dagen kördes rälsbussturer till Kristinebergsbadet och i en av våra godsfinkor kunde man titta på filmer från Smalspårsarkivet. 

 

I banans andra ände har det också pågått stora arbeten. Grunden till vagnhallen med plintar och stålstomme byggdes upp under våren. 

 

Vagnhallsbygget innebär också att bangårdens utformning måste ändras för att kunna få spår in i vagnhallens tre skepp. Här har ett spårkors lagts i och bygge av ett av spåren till vagnhallen påbörjats.

 

I september och oktober kom ytterligare spår och växlar på plats. Bangårdsombyggnaden i Västervik var mer omfattande än den i Hultsfred då samtliga spår i bangårdens östra del flyttats och lagts om. Arbetet med att spåransluta vagnhallen och bygga färdigt den kommer fortsätta under 2024. 

 

På fordonssidan har det, förutom sedvanliga tillsyner och översyner arbetats mycket med lokomotorn Z4p 261 och rälsbussarna YBo5p 900 och 893. Har står Z4p 261 i verkstaden, återmontering av kylare och andra komponenter som varit nedtaga för renovering har påbörjats.

 

Här är Z4p 261 åter i trafik och en julidag ska lokomotorn och föraren ut på slyröjning. 

 

Vi har också fortsatt med våra godsvagnsrenoveringar. Här är det godsvagnen Psp 321291 som får ett skyddande lager rostskyddsfärg av Stefan. Senare under året togs ytterligare en godsvagn in i verkstaden för renovering, Gp 310006.

 

YBo5p 900 har varit ett riktigt långtidsprojekt detta år, förra året fick vi ett motorhaveri då motorn skar efter ett kylvattenläckage. Flera kolvar och foder fick bytas för att motorn skulle fungera igen. Här håller Uffe och Peter på att preparera kolvarna som ska monteras i motorn.

 

Sakta börjar alla delar till den raka åttacylindriga Scaniamotorn komma på plats.

 

Provkörningarna till Jenny blev många för att se så allting fungerade. Rälsbussen fick sedan fortsätta med täta verkstadsbesök för att byta motoroljan, något man gör när man monterat mycket nya motordelar.

 

Vårt långtidsprojekt, YBo5p 893 blev färdig under året. Renoveringen, som startade 2020 har kostat närmare 1,9 miljoner kronor. Den 14 oktober rullade rälsbussen för första gången för egen maskin på bangården i Västervik och den 25 november vågade man sig på en provkörning till Jenny. På kvällen samma dag gick vagnen för första gången på över 20 år i ett resandetåg och då i tåg 89350 med avgångstid 18.12 mot Fårhult. Vagnen gick sedan utan problem i alla tio julbordstågen till restaurang Gröna Tuppen i Fårhult. 

 

Sommartrafiken såg i år lika ut som föregående år och under högsommaren var det vanligt med trevagnarståg i förmiddagståget från Hultsfred och i eftermiddagståget tillbaka från Västervik. Här har ett tåg med rälsbussen YBo5p 900 stannat till i Blägda för att ta upp påstigande. Resandeantalet ökade från 2022, men det exakta antalet är inte fastställt.

 

Sommarvardag i Västervik, resenärerna har klivit på och tåg 89114 ska strax avgå mot Hultsfred. Konduktörerna Malin och Josef pratar ihop sig innan avgång.

 

Under sommaren körs inte bara de ordinarie tågen utan flera extratåg är ute och åker. En kväll i slutet på juli har kvällståget, 89115 ankommit till Verkebäck och möter ett extratåg till Fårhult. Personalen passar på att summera dagens verksamhet. Chartertågen till Fårhult slog i år alla rekord i antal tåg och resenärer och vi ser en fortsatt stark utveckling kring våra chartertåg. Vill du också hyra ett tåg, läs mer på denna länk: Hyr ett eget tåg

 

Högsommarvardag i Västervik! Förmiddagståget från Hultsfred har precis ankommit och närmare 120 personer lämnar trevagnarståget för en heldag inne i Västervik.

 

Augustieftermiddag i Västervik. Tidtabellen har gått ner från tre dagliga turer till två. I motorverkstaden står rälsbussarna YBo5p 888, 897 och 893, medan 883 och 900 är ute i trafiken.

 

Sommaren 2023 såg ut at bli en återupprepning av sommaren 2018, med mycket soligt och torrt väder. Så blev det inte utan det blev en mer vanlig hederlig svensk sommar med en hel del regn. Det avskräckte dock inte resenärerna i Långsjön som klev på förmiddagståget mot Västervik. Långsjön är, näst Hultsfred och Västervik, den hållplats där vi har flest påstigande. Anledningen till det är den fina camping som ligger precis bredvid järnvägen.

 

Ett annat uppskattat inslag under året var de olika utflyktstågen som kördes. I mitten på maj genomfördes utflykten "I Hugo Hammarskölds fotspår”. Hugo Hammarskjöld var en arkitekt bördig ifrån Tuna och låg bakom ritningarna till många av byggnaderna utmed vår järnväg. Dessutom ritade han bland annat Fredensborgs Herrgård, Tuna kyrka och stadshotellet i Vimmerby och alla tre platserna besöktes. Sällskapet började resan med en tur med rälsbuss till Väderums station, där Magnus Andersson berättar om stationshusets historia. På hösten kördes utflykten "Järnvägens stationer och trädgårdar" med besök i de olika trädgårdarna längs med järnvägen. 

 

Tomtetågen Västervik–Verkebäck och Hultsfred–Vena slog även de rekord i år och närmare 600 resenärer åkte med de helt slutsålda tågen. Detta år var det dessutom snö och några minusgrader, så vi fick en riktigt fin vinterstämning. Tomtetågssäsongen inleddes med ett tre turer mellan Hultsfred och Vena.

 

Stämningen på topp i en av personvagnarna. Personvagnarna har kaminer som eldas med ved.

 

 

Helgen efter Vena-körningarna var det dag för tomtetåg mellan Västervik och Verkebäck. Trots att vi i år utökat antalet turer så blev alla fem turer slutsålda.

 

Serveringen i Verkebäcks stations väntsal. Korv med bröd, glögg, kaffe, lussebullar och pepparkakor utspisades. Konceptet med att fikat ingår i biljetten har varit mycket lyckat och trots att vi utökade med två turer i år, så sålde alla fem turerna Västervik-Verkebäck slut.

Därmed var bildspelet slut, men vi skulle vilja passa på att också rikta ett särskilt tack till Riksantikvarieämbetet, för bidragen till rälsbussen YBo5p 893 och bangårsombyggnaden i Västervik, Sparbankstiftelsen Tjust för bidrag till vagnhallen i Västervik. Länsstyrelsen i Kalmar län för bidrag till transporter av uttjänta sliprar samt Konung Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur för bidrag till arbetet med nytt vårdträd och ny trädgårdsplanering i Ankarsrum. Tack också till alla de entreprenörer vi anlitat vid de olika bangårdsombyggnaderna i Västervik och Hultsfred och alla andra små och stora byggen.

Ett särskilt tack vill vi rikta till Hultsfreds kommun, där investeringen på 3 miljoner kronor inneburit en rejäl uppfräschning av stationsområdet.

Vi vill också slå ett slag för vårt virtuella arkiv, Smalspårsarkivet, som nu rymmer över 8000 föremål, dokument, filmer och bilder. En del av materialet är exklusivt för medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening. Klicka här: Smalspårsarkivet

Slutligen vill vi som utgör Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik, Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, tacka alla våra resenärer för ett mycket bra 2023 och hoppas på ett minst lika bra 2024 och att vi återigen får se er alla ombord på våra tåg. 

Vill du stötta oss i vårt arbete och bli medlem? Läs mer här: Blir medlem och stöd arbetet vid smalspårsjärnvägen