×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Så var det dags för ytterligare en tillbakablick på verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Sommaren går mot sitt slut och vi kan räkna in en bra sommarsäsong med många besökare. Det nya normala, rälsbusståg med tre vagnar, har fått köras ofta för att alla resenärer ska få plats.

Utöver det har vi som vanligt kört en del evenemangståg, bland annat extratåg till musikkvällar i Fårhult och kring Visfestivalen i Västervik då vi körde nattåg. Vi går nu in i lågtrafiken, men trafiken fortsätter ända fram i september. Följ med på ett bildsvep från sommarens verksamhet vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik.

Banavdelningen körde på hela vägen fram i juni, här är det en enskild väg vars övergång mellan Blägda och Pråmgölen ska förnyas. En traktorgrävare både underlättar och snabbar på arbetet. Antalet bytta sliprar står just nu på 1571 för året.

 

Övergången färdig med nya sliprar, nya moträler och asfaltering mellan rälerna. Övergången kommer nu hålla i många år för den måttliga fordonstrafik som passerar på denna väg.

 

Ni som följt oss vet att rälsbussen YBo5p 900 varit en följetong i verkstaden. Rälsbussen fick till slut en fungerande motor monterad och har fått flera oljebyten under försäsongen, detta för att säkerställa att inget skräp letat sig ner i oljan och motorn. Här har rälsbussen provkörts ut till Jenny och ska strax vända tillbaka till Västervik efter det sista oljebytet.

 

I Hultsfred har det pågått arbeten under hela våren och försommaren. Dels signalarbeten för det kommande signalställverket, men också färdigställande av det nya bangårdsområdet. Mitt i bild ett signalskåp och bakom traktorgrävaren syns det blivande huset för dressinavdelningen i Hultsfred

 

Vena mosse kräver alltid arbete och i år gjordes en större insats där ca 200 ton grus och makadam kördes ut så spåret kunde både höjas och riktas så att de akuta spårlägesfelen kunde tas om hand. På en kortare sträcka närmast Vena lade banavdelningen in helt nytt spår med tyngre rälsvikt för ytterligare stabilitet. Arbetet, som pågick under totalt tio dagar, resulterade i att vi nu kan hålla 30 km/h på mossens östra del och 40 km/h på den västra delen. Arbetet fortsätter under hösten.

 

Z4p 264 tillsammans med en av våra grusvagnar (upplastad på överföringsvagn) fick sköta materialtransporterna.

 

Något som också hör försommaren till är renblåsning av vägövergångar. Här är Z4p 318 med vagnen Gsp 300823. Vagnen är lastad med en dieseldriven kompressor.

 

En av de större händelserna under våren var invigningen av det nya stationsområdet i Hultsfred den 17 juni. Vi riktar extra tacksamhet till Hultsfreds kommun som betalat nästan alla åtgärderna och där vi själva bara bidragit med arbetskraft. Under invigningsdagen fanns ett bokbord och filmvisning av filmer från Smalspårsarkivet. Vill du också se filmerna, titta in på smalsparsarkivet.se

 

Invigning i Hultsfred. I mitten en godsvagn varifrån invigningstalet kunde hållas, till höger Hultsfreds sommarorkester och till vänster syns dressinavdelningens nya område med ett nytt hus som ska likna ett äldre godsmagasin. Ca 2–300 personer besökte invigningen där man både kunde cykla dressin och åka rälsbuss till och från Kristinebergsbadet. Nu återstår en del slutarbeten som inkoppling av plattformsbelysning och fortsatt arbete med det blivande signalställverket.

 

Givetvis var det bandklippning. Representanter från Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik och Föreningen Smalspåret Växjö–Västerviks Hultsfredsavdelning höll i bandet och lokomotorn Z4p 318 agerade "sax". 

 

 

I Västervik pågick under sommaren bygget av vår nya vagnhall. Vagnhallen har helt finansierats av Sparbanksstiftelsen Tjustbygden, med ett tacksamt bidrag på 1,6 miljoner kronor. Från Riksantikvarieämbetet har vi fått ytterligare 150 000 kronor för att kunna anpassa bangårdens spår. Här har sidostöttorna kommit på plats.

 

Takstolarna på plats och taket kan strax börja läggas.

 

Taket och ytterpanelen har kommit på plats, därefter väntar ytterligare panel, spårläggning och montering av portar. Hallen kommer, när den är klar, att kunna rymma tre rälsbussar och ett större pallställ med reservdelar. 

 

I juli kom panel, takfot, tak och stuprännor på plats.

 

Slyröjning av banan är också något vi försöker hinna med innan trafiksäsong. Året slyröjningsinsats startade i Jenny och slyröjningsgänget hann hela vägen till Hultsfred och tillbaka upp till Väderum innan det var dags för trafikstarten på banan. Arbetet med att röja kvarvarande partier återupptas under hösten. Det är nu två år sedan slyröjningsaggregatet inköptes, helt finansierat med gåvor från medlemmar och följare på Facebook och det gör verkligen stor nytta. 

 

Vissa dagar fick Ankarsrum bevakas med tågklarerare för att slyröjning skulle kunna bedrivas samtidigt som ordinarie trafik.

 

Extratåg hör försommaren till och ett av extratågen som kördes till Valborgsfirandet i Västervik bemannades av föreningens yngre trafikpersonal, Hugo 23, Malin 19 och Emil 19. Vår personalstyrka förnyas och det tycker vi såklart är trevligt.

Vill du också engagerade dig i föreningen och kanske prova på att bli konduktör eller skruva på rälsbussarna. Läs mer på denna sida: Bli medlem och hjälp till med det praktiska arbetet

 

Ett av extratågen som kördes var nattåg från Visfestivalen i Västervik. Arrangemanget lockade en hel del resenärer och gav mersmak inför nästa års Visfestival. Här har en av rälsbussarna kommit till Hultsfred mitt i natten och ska strax vända åter mot Västervik.

 

Våra stationsträdgårdar är riktigt fina. Här passerar ett rälsbusståg trädgården i Ankarsrum. Motsvarande trädgård i Verkebäck gjordes i ordning förra året och i höst arrangerar vi två utfärder där vi fokuserar extra på stationerna, dess historia, restaureringar och trädgårdsanläggningar. Läs mer på denna länk: Järnvägens byggnader och trädgårdar - utfärd på Smalspårsjärnvägen

 

Våra lokomotorer körs hårt i den tuffa banarbetstjänsten. Ett projekt med uppsnyggning och omlackering pågår och här ser man skillnaden mellan Z4p 264 och 261. 

 

Vår aktiva signalavdelning har fortsatt sitt arbete även under sommaren. Här pågår kabelskarvning i Hultsfred.

 

En av våra fjäderväxlar i Hultsfred har varit ur drift, liksom tablåsignalen men nu är allt återställt. Tablåsignalen visar åt vilket håll växeln ligger och vi har under försommaren kört in på spår 5, men nu är ordningen återställd och vi använder spår 6 som vanligt.

 

I Ankarsrums ställverk har signalavdelningen kompletterat främst vägskyddsanläggningarna med riktig reservkraft, så att allting ska fungera även vid ett kortare strömavbrott.

 

Ingen sommar går utan underhåll och felavhjälpning, så nu följer några bilder från verkstadsarbetet i Västervik. Reparation på lokomotorn Z4p 261. Den hylla av plåt och plattjärn som ska hålla uppe kompressorn och delar av bromsrörelsen bestämde sig en dag för att gå sönder och här lyfts kompressorn ut för att en ny hylla ska kunna svetsas dit. Sannolikt har 70 års vibrationer gjort sitt. 

 

En interiörbild från motorverkstaden. Den nya belysningen (tack alla som lade en gåva) har gjort underverk för arbetsmiljön.

 

Rälsbussen YBo5p 883 började både låta underligt och motorn gick inte på alla cylindrar. Felet fanns i insprutningspumpen som fick bytas ut mot en renoverad.

 

Rälsbussen YBo5p 900 har som sagt varit en liten följetong. Det noterades ett läckage kring oljetråget i änden mot kopplingen, så oljetråget fick tas ner för att utröna orsaken. Det visade sig vara två bulthål där gängorna tagit slut och en pinnbult med samma fel. Pinnbulten byttes ut, nya gängor monterades och oljetråget sattes upp igen. Här har vagnen kommit tillbaka in efter en av provkörningarna.

 

Allt var tätt, så vagnen var återigen klar för trafik. Även Z4p 261 kunde repareras och blev också den klar för trafik.

 

Fårhult och restaurang Gröna Tuppen är ett av våra mer populära resmål, hit kör vi många extratåg, även utanför ordinarie trafikperiod. Här har ett chartertåg stannat till och släppt av sina gäster.

 

De sista veckorna i juli är det många resenärer och det blir så gott som alltid två eller tre vagnar i morgontåget från Hultsfred och sedan tillbaka i eftermiddagståget. Här har ett trevagnarståg stannat till i Totebo för att ta upp resenärer som ska in till Västervik.

 

Morgontåget från Hultsfred har ankommit och plattformen fylls en stund nästan helt av alla resenärer som antingen kommit med tåget från Hultsfred kl. 11:57 eller ska åka ut med avgången 12:12. Resenärstillströmningen har trots det bitvis dåliga vädret varit mycket bra även denna sommar

 

Vädret har inte alltid varit på vår sida under sommaren, men även regniga dagar har vi haft så mycket folk att vi fått köra med två vagnar. Här har rälsbussen YBo5p 900 och 888 i hällande regn stannat till vid Långsjön för att plocka upp resenärer.

Ännu pågår trafiken på Smalspårsjärnvägen Hultsfred. Vi kör två dagliga avgångar från 7 till 19 augusti, därefter lördagar 2–30 september. Se www.smalsparet.se för mer information om tider och priser. Information om extratåg till Hultsfreds marknad den 26 augusti hittar du här

Du vet väl att du kan hyra Väderums station för en kortare eller längre vistelse? Läs mer på denna länk