Tjustbygdens Järnvägsförening äger ett antal normalspåriga fordon, främst lokomotorer men även ett antal vagnar av olika slag. På denna presenteras våra normalspåriga fordon

TJF Z4 1 Maria

Littera och nr: Maria

Tidigare ägare: KVAB, ABB Kalmar Trains, Adtranz

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1954

Tillverkningsnummer: 116

Längd över buffertar: 7,5 m

Största tillåtna hastighet: 31 km/h

Lokomotorn som bär namnet Maria tillhör en mellanserie av lokomotorer som byggdes av Kalmar Verkstads AB. Mitt i den stora leveransen av lokomotorer typ Z4p och Z43 till SJ byggdes även några lokomotorer baserade på dessa till några olika industrier och privatbanor. Maria är normalspårig men har en hel del likheter med smalspåriga lokomotorer typ Z4p. Ändå är det mycket som skiljer från serieleveranserna. Korgen har tydliga drag av det som kom att bli standardutförande på senare levererade Z4p men fönsterindelningen skiljer sig mot dessa. Kylarjalusiet skiljer sig mot senare leveranser då det är av äldre typ. Maskinellt är det större likheter med äldre Z4p, den största skillnaden är att riktningsväxeln läggs om med direktverkande tryckluft istället för med en golvspak som på äldre Z4p.

En annan skillnad är placeringen av oljekylaren för den hydrauliska växellådan. På Z4p är den monterad i fronten efter leverans men på Maria sitter den under den långa huven. Som ny var lokomotorn brunmålad i likhet med Z4p hos SJ men senare kom den att målas röd och grå. Namnet Maria tillkom troligen ganska sent i karriären, namnmärkningen är av samma typ som på tunnelbanevagnarna modell C20 som började levereras 1997. Maria kom under hela sin aktiva tid att användas som växellok vid Kalmar Verkstads AB i Kalmar innan den hamnade hos Tjustbygdens Järnvägsförening.

 

TJF Z43 429

Littera och nr: Z43 429

Tidigare littera och nr: SJ Z43 429, Metsä-Serla

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1958

Tillverkningsnummer: 142

Längd över buffertar: 9,9 m

Största tillåtna hastighet: 55 km/h

Lokomotorn har bland annat varit placerad i Växjö 1978-87. Sålt 1991 till Metsä-Serla AB, Katrinefors Bruk, Mariestad och 2001 tog TJF hand om lokomotorn. Loket är placerat i Norrköping och hyrs ut dygnsvis till olika underhållsleverantörer.

 

TJF Z65 517

Littera och nr: Z65 517

Tidigare littera och nr: SJ Z65 517, TGOJ Z65 517. Stena Recycling AB Z65 517, RLS Z65 517

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1963

Tillverkningsnummer: 234

Längd över buffertar: 9,36 m

Största tillåtna hastighet: 60 km/h

Loket har bland annat varit placerad i Värnamo 1975 och i  Nässjö 1981-87. 1994 såldes loket till TGOJ innan det såldes vidare till TJF 2015.

Loket är placerat i Norrköping och hyrs ut dygnsvis till olika underhållsleverantörer i området. Loket är försedd med radiostyrning av Åkerströms fabrikat.

 

TJF Z65 700 

Littera och nr: Z65 700

Tidigare littera och nr: Smedjebackens Valsverk AB L3, TGOJ Z65 700, Stena Gotthard Återvinning AB Z65 700, Stena Recycling AB Z65 700, RLS Z65 700

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1964

Tillverkningsnummer: 267

Längd över buffertar: 9,24 m

Största tillåtna hastighet: 60 km/h

Utöver den stora serie Z65 som köptes av SJ så kom även en del lokomotorer av motsvarande typ att hamna hos några privatbanor och industrier. Z65 700 har ett förflutet som industrilok vid Smedjebackens valsverk dit den köptes ny 1964. 1996 såldes lokomotorn till TGOJ där den blev Z65 700. Sedan 2015 ägs den av Tjustbygdens Järnvägsförening.
 
Loket är placerat i Norrköping och uthyrd årsvis till en underhållsentreprenör. Tidigare Rolls Royce-motor utbytt mot en Scania DSI-14.
 

TJF Z63 2388

 

Littera och nr: Z63 2388

Tidigare ägare: NOHAB, Perstorps AB, Interlink AB

Tillverkare: NOHAB, Trollhättan

Tillverkningsår: 1958

Tillverkningsnummer: 2388

Längd över buffertar: 8,3 m

Största tillåtna hastighet: 65 km/h

Loket är ett av en serie på totalt 12 lok som Nohab byggde till SJ. Vårt lok är byggt för Nohabs egen användning på verkstadsområdet i Trollhättan och har en starkare motor och annan växellåda. Loket hamnade så småningom hos Perstorp AB där det gjorde tjänst in på 2000-talet innan TJF övertog loket, som för närvarande är avställt. 

 

TJF Uaikk-v 84 74 991 7007-8

Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 007-8

Tidigare littera och nr: SJ Q37 100143, SJ S1 20 74 422 5007-3, SJ Uaikk-x 82 74 991 7007-0, SJ Uaikk-v 82 74 991 7007-0, GC Uaikk-v 82 74  991 7007-0, GC Uaikk-v 84 74 991 7007-8

Tillverkare: Christian Olsson i Falkenberg AB

Tillverkningsår: 1957

Tillverkningsnummer: 1628

Längd över buffertar: 20,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Vagnen är en överföringsvagn, där smalspåriga fordon kan lastat på denna normalspåriga vagn, till skillnad från våra övriga överföringsvagnar där normalspåriga vagnar lastas på en smalspårig överföringsvagn. Föreningen har tre normalspåriga överföringsvagnar i sin ägo.

 

TJF Uaikk-v 84 74 991 7008-6

Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7008-6

Tidigare littera: 

SJ Q37 100144, SJ S1 20 74 422 5 008-1, SJ Uaikk-x 82 74 991 7 008-8, SJ Uaikk-v  82 74 991 7 008-8, GC Uaikk-v 82 74 991 7 008-8, GC Uaikk-v 84 74 991 7008-6

Tillverkare: Christian Olsson i Falkenberg AB

Tillverkningsår: 1957

Tillverkningsnummer: 1629

Längd över buffertar: 20,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Den andra av föreningens tre överföringsvagnar med littera Q37

 

TJF Uaikk-v 84 74 991 7009-4

Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7009-4

Tidigare littera: SJ Q37 100145, SJ S1 20 74 422 5 009-9, SJ Uaikk-x  82 74 991 7 009-6, SJ Uaikk-v 82 74 991 7 009-6, GC Uaikk-v  82 74 991 7 009-6, GC Uaikk-v 84 74 991 7009-4

Tillverkare: Christian Olsson i Falkenberg AB

Tillverkningsår: 1957

Tillverkningsnummer: 1630

Längd över buffertar:  20,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Den tredje av föreningens tre överföringsvagnar.

 

SJ Ge 47858

Littera och nr: Ge 47858

Tidigare littera och nr: SJ Ge 47858, SJ Gs-u 21 74 120 3 105-6

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar, 1957

Tillverkningsnummer: [saknas]

Längd över buffertar: 10,6 m

Största tillåtna hastighet: 100 km/h

Vagnen används inte i trafik utan används för att lagra reservdelar. Vagnen köptes från dåvarande Finspongs Museijernväg 1997.

 

TJF Hbins 21 74 226 5 195-0

Littera och nr: Hbins 21 74 226 5 195-0

Tidigare littera och nr: SJ Hbis 21 74 225 2 594-9 SJ Hbins 21 74 226 5 195-0, GC Hbins 21 74 226 5 195-0

Tillverkare: AGV, Gävle, 1980

Tillverkningsnummer:

Längd över buffertar: 14,342 m

Största tillåtna hastighet: 120 km/h tom, 100 km/h lastad

Vagnen inköpt från Green Cargo 2015 och används för reservdelsförvaring.

 

TJF Ou 78927

Littera och nr: Ou 78927

Tidigare littera och nr: SJ Ou 78927, SJ Om 21 74 361 8 819-7

Tillverkare: Westwaggon AG, Werk Gastell, Mainz, Tyskland, 1952

Tillverkningsnummer: [saknas]

Längd över buffertar: 12,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Vagnen används enbart för förvaring av reservdelar.

 

TJF Oe [nr saknas]

SJ Ou 78927

Littera och nr: Oe

Tidigare littera och nr: [saknas]

Tillverkare: [saknas]

Längd över buffertar: [saknas]

Största tillåtna hastighet: [saknas]

Vagnen har en påbyggnad av plåt och används enbart för reservdelsförvaring.

© 2018 Tjustbygdens järnvägsförening