SJ Gp 3042

Littera och nr: Gp 3042

Tidigare littera och nr: SJ Gp 3042

Tillverkare: Motala Verkstad /AB Svenska Järnvägsverkstäderna , Falun

Tillverkningsår: 1943

Tillverkningsnr: [saknas]

Längd över koppel: 14,0 m

Största tillåtna hastighet: 50 km/h (40 km/h backgående)

Levererades till Växjö från Motala Verkstad den 25 oktober 1943 och gick som dragkraft i tunga godståg Växjö-Hultsfred och Växjö-Oskarshamn. 1954 var det dags för storrevision vid Åhaga huvudverkstad utanför Borås, vilket var den sista större revisionen som loket fick.

SJ L18p 3147

Littera och nr: SJ L18p 3147

Tidigare littera och nr: HWJ 22, NVHJ 22

Tillverkare: Nydqvist & Holm AB, Trollhättan,

Tillverkningsår: 1907

Tillverkningsnummer: 848

Längd över koppel: 12.4 m

Största tillåtna hastighet 60 km/h (40 km/h backgående)

Tjustbygdens Järnvägsförenings första ånglok och det lok som verksamheten i Västervik grundades kring.

Loket har en lång historia och var flera gånger nära att skrotas. Klicka på "Läs mer"

SJ S2p 3037

Littera och nr: SJ S2p 3037

Tidigare littera och nr: KTsJ 15, SJ S2p 3037

Tillverkare: Kalmar Verkstad AB,

Tillverkningår: 1919

Tillverkningsnr: 1

Längd över koppel: 9.8 m

Största tillåtna hastighet: 60 km/h

Ångloket Np 3050 / SÖJ 6 uppställd i Borgholm 1987. Foto Hans Blomberg, Smalspårsarkivet

Littera och nr: Np 3050

Tidigare littera och nr: SÖJ 6, ÖJ 5, SJ Np 3050

Tillverkare: AB Motala Verktad, Motala

Tillverkningsår: 1920

Tillverkningsnummer: 664

Längs över koppel: 8,3 m

Största tillåtna hastighet: 45 km/h

© 2018 Tjustbygdens järnvägsförening