×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Under juni har vi ägnat oss en hel del åt förberedelser inför årets trafikstart. Rälsbussarna har fått översyn och service och slipersbytargänget passerade sitt mål, 1500 bytta sliprar före midsommar redan den 16 juni. I början av juni kom också besked att Riksantikvarieämbetet tilldelat Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan totalt 480.000 kr till tre specifika projekt. 200.000 går till reparation av lagerskador på axlarna till ångloket Np 3050, 80.000 går till installation av brandlarm i Ankarsrums godsmagasin och sist, men inte minst, 200.000 till transporter och destruktion av slipers. Vi tackar Riksantikvarieämbetet för dessa bidrag. Det har dock hänt en hel del saker utöver detta, följ med på ett bildspel från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik under juni månad.

Verksamheten har på intet sätt gått på sparlåga, trots att maj bjudit på ett sällsynt dåligt vårväder. Vad har hänt sen sist då? Jo, som vanligt har det hänt saker på de flesta av de olika verksamhetsgrenarna bana, signal och verkstad. Följ med på ett bildsvep från verksamheten under maj månad. Det börjar dessutom närma sig trafikstart, den 22/6 går första rälsbussen från Västervik till Hultsfred. Tidtabeller, biljettpriser och annan nyttig reseinformation hittar du på denna länk

Här följer några bilder från vad som hänt sen sist vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Slipersbytarsäsongen har startat på allvar och efter påskhelgen hade 514 sliprar kommit i banan sedan årsskiftet. I verkstaden pågick som vanligt arbeten med rälsbussen YBo5p 893 och en del andra fordon. Häng med på ett bildsvep från verksamheten.

På Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik pågår arbeten nästan varje helg, både på banan och inne i verkstaden. Vi har vi fortsatt köra in sliprar från tidigare års utbyten, arbetet med den blivande signalanläggningen i Ankarsrum går framåt och en hel del har blivit gjort inne i verkstäderna. Häng med på ett bildsvep från den 30 april, en dag som normalt är årets första dag med trafik, eftersom vi kör traditionsenligt tåg till Valborgsfirandet i Ankarsrum, något som av lätt insedda skäl inte var möjligt detta år.

Hemsidan är också uppdaterad, här hittar du information om sommarens tidtabell, biljettpris och resmål. Vårt virtuella arkiv, Smalspårarkivet får ständig påfyllning, senast har vi fått bilder från Anders Carlsson med bilder från föreningens verksamhet på 80-talet och Willy Karlsson som fotograferade mycket i färg under 1984, sista året SJ trafikerade banan. Vill du stötta vår verksamhet? Bli medlem!

Så har vi kommit in i mars, snön har smält och det innebär att banavdelningen återigen kan börja arbeta. I verkstaden i Västervik har det pågått översyn av rälsbussarna YBo5p 888 och 897 och naturligtvis pågår arbetet med 893. Arbetet med Katrinefors 2 börjar också närma sig slutskedet.